Konkursy na Facebooku - czy można je przeprowadzać?

Konkursy – po co je robić

Organizowanie konkursów na kanałach social media, w tym na Facebooku, jest praktyką powszechną, stosowaną na wielu stronach i profilach. Rozdawanie nagród oraz losowanie zwycięzców nie zawsze są jednak zgodne nie tylko z regulaminem Facebooka, ale także z obowiązującym w Polsce prawem. Zanim przejdziemy do tych kwestii, zastanówmy się po co właściwie organizować konkursy w social mediach i jakie korzyści może to przynieść naszej marce.

Zabawy na Facebooku, np. głosowanie za pomocą emotikon, czy komentowanie ciekawych postów sprawiają, że nasza strona jest bardziej angażująca. Zachęcamy obserwatorów strony naszej firmy do wykonania pewnych działań, co zwiększa zasięgi publikowanych postów. Korzyścią dla prowadzącego taką stronę będzie więc przyrost liczby followersów. Jeżeli celem przeprowadzania konkursu oraz przeznaczenia pewnej kwoty na jego obsługę i zakup nagród jest długofalowe pozyskanie klientów, trzeba się zastanowić, czy nie odwiedzają naszego profilu tylko ze względu na konkurs. Aby temu zapobiec, zastanówmy się dłużej nad tym, jakie nagrody powinny zostać zaproponowane uczestnikom konkursu. Jeżeli będą to produkty przeznaczone dla wąskiego grona odbiorców (np. konkretny rodzaj kosmetyków, kurs online,, artykuły dla dzieci, produkt dla zwierząt) – szansa na utrzymanie klientów jest spora, ponieważ konkursem zainteresują się jedynie potencjalni odbiorcy naszych usług lub produktów.

Możemy także wykorzystać facebookową zabawę do wprowadzenia na rynek nowości z naszej oferty. Konkursowy post będzie przeczytany przez wiele osób, zatem opiszmy w nim podstawowe ceny i zalety nowego produktu.

Angażujący konkurs z atrakcyjnymi nagrodami może sprawić, że jego uczestnicy podzielą się informacją o nim ze znajomymi. Poza przyrostem obserwatorów naszej strony buduje to rozpoznawalność marki.


Czy mogę przeprowadzić konkurs na swojej stronie?

Jeżeli zastanawiasz się nad tym, czy możesz skorzystać z wspomnianych wcześniej korzyści, tworząc konkurs na swoim fanpage, odpowiedź brzmi: TAK.

Ale nie jest to takie proste, jak mogłoby się wydawać:) Nie wystarczy po prostu opublikować zachęty do komentowania, lajkowania, udostępniania postu, obiecując pewne nagrody. Zgodnie z Regulaminem Facebooka wiele takich działań jest niedozwolona i może się skończyć blokadą lub usunięciem naszej strony.

Aby przeprowadzenie konkursu na Facebooku nie naruszało zasad, należy spełnić kilka warunków:

- konkurs powinien posiadać regulamin;

- forma uczestnictwa – wykonanie działania (np. odpowiedź na pytanie, wykonanie określonego zadania, itp.);

- nie losuj nagród (jeśli rozdanie nagród odbywa się w formie losowania, taką loterię trzeba wcześniej zgłosić do Izby Administracji Skarbowej i uzyskać stosowne zezwolenie);

- wartość nagród nie powinna przekroczyć 2.000zł (inaczej trzeba będzie od nich odprowadzić podatek);

- wyraźna informacja o tym, że Facebook nie jest stroną konkursu lub jego organizatorem, zwolnienie serwisu z odpowiedzialności


Regulamin konkursu – co w nim zawrzeć

Każdy konkurs, również ten odbywający się w social mediach, powinien mieć swój regulamin. Może być zamieszczony na zewnętrznej stronie internetowej, do któórej odnośnik powinien znajdować się w widocznym miejscu – np. w poście konkursowym na Facebook.

Black Friday Ecommerce Neon Discount Sale Template  3png

Stworzony przez nas regulamin konkursu powinien zawierać przede wszystkim informacje:

  • kto jest organizatorem konkursu;

  • jakie są zasady wyboru zwycięzcy;

  • kiedy i w jakim miejscu zostaną ogłoszeni zwycięzcy;

  • w jaki sposób uczestnicy mogą złożyć reklamację;

  • zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności;

  • informacje o RODO;

  • czas trwania konkurs

  • u;

  • kto może wziąć udział w konkursie (np. tylko dla pełnoletnich);

  • rozwiązanie konkursu – 

  • jeśli zadaniem uczestników było np. odpowiedź na pytanie.


Czego NIE można napisać w konkursowym poście?

Powinniśmy unikać stwierdzeń „loteria”, „losowanie nagród”, chyba że decydujemy się na dość skomplikowaną ścieżkę zgłoszenia takiej formy konkursu odpowiednim organom państwowym.

Zgodnie z wymaganiami Facebooka, konkurs nie powinien także polegać na udostępnieniu posta, zostawieniu „Like” pod postem, zaobserwowaniu, czy udostępnieniu naszego fanpage, czy strony.

Zasady prawidłowo przeprowadzonego konkursu powinny zakładać wykonanie pewnego działania – np. uczestnik wykonuje zdjęcie w określonej tematyce, tworzy kreatywny komentarz, wierszyk, itp. Takie działania osób biorących udział w zabawie pozwolą później na (obiektywne lub subiektywne, w zależności od określonych przez nas zasad) wyłonienie zwycięzcy, którego praca wyróżni się, bądź na przykład jako pierwszy udzieli prawidłowej odpowiedzi na pytanie. W ten sposób nasz konkurs nie będzie traktowany jako loteria.

Jak przeprowadzić konkurs, który przyciągnie wiele osób?

Z pewnością celem organizatora konkursu na swojej stronie w social media nie jest po prostu rozdanie nagród. W zamian za poniesione nakłady spodziewamy się pewnych efektów – wzrostu rozpoznawalności marki, przypływu nowych obserwatorów strony, potencjalnych klientów, czy przedstawienie nowego produktu. Aby zwiększyć szanse na powodzenie tych założeń, konkurs powinien spełniać kilka prostych warunków;

  • angażująca forma k

  • onkursu;

  • zachęty do podjęcia aktywności na naszym fanpage (np. w komentarzu);

  • atrakcyjna nagrody;

  • rodzaj nagrody odpowiadający profilowi potencjalnego klienta marki;

  • regulamin konkursu stworzony z głową.