Grafika w social media – kilka prostych zasad

Kompozycja

Kluczową sprawą w projektowaniu grafik jest dobre skomponowanie treści. Obrazek powinien zwrócić na siebie uwagę, a zawarte na nim teksty muszą być czytelne. Warto skomponować grafikę tak, aby odbiorca instynktownie najpierw zwracał uwagę na najważniejsze dla nas elementy.

Paleta kolorów powinna być dopasowana do tych używanych przez konkretną firmę, jeśli marka posługuje się konkretnymi czcionkami i stylem grafik, warto zastanowić się nad ich użyciem na grafikach.

Sklepik Papierniczy 1png

Skup uwagę odbiorcy we właściwym miejscu

Tworząc grafikę promocyjną często ciężko jest umieścić wszystkie pożądane treści w ramach jednego obrazka tak, aby jednakowo zwracały na siebie uwagę. Musimy więc zdecydować, do zostanie wyróżnione. Niekoniecznie poprzez powiększenie rozmiaru danego elementu lub tekstu. Jest kilka sposobów na sprawienie, aby odbiorca odruchowo najpierw zwrócił uwagę w to miejsce, które chcemy wyróżnić. Można to zrobić umieszczając taki element na środku obrazka lub w tzw. „mocnym punkcie” fotografii, odznaczając go kontrastowym kolorem lub manipulując odstępami między liniami tekstu.

Jeżeli masz problem z zamieszczeniem w ramach ograniczonej wymaganiami konkretnego serwisu grafiki wszystkich wymaganych elementów, zastanów się, z których możesz zrezygnować. Wypełnienie całego obrazka (poza pewnymi wyjątkami, gdy jest to pożądany efekt) ściśniętymi obok siebie tekstami sprawia wrażenie niechlujstwa i bałaganu. Znacznie przyjemniejsze w odbiorze są treści z zachowanymi odpowiednimi marginesami, dość czytelnym tekstem i spójną kompozycją. W sytuacji, gdy musisz zrezygnować z pewnych elementów lub tekstów na grafice, być może rozwiązaniem będzie stworzenie serii dwóch nawiązujących do siebie obrazków.


Aspekty techniczne

Rozmiar grafiki

Jeżeli wybierzemy nieprawidłowy format obrazka, ten zostanie automatycznie przycięty przez serwis. Facebook, Instagram, YouTube – każda strona wspiera konkretne rozmiary wstawianych treści graficznych. Oczywiście, po powiększeniu obrazka, wyświetli się w pełnej wielkości, jednak najlepiej, aby od początku prezentował się dobrze w całej okazałości, aby zrobił dobre pierwsze wrażenie oraz żeby teksty znajdujące się w obrębie grafiki nie zostały przysłonięte.

Odpowiednie tło

Sklepik Papierniczypng

Wybierając tło dla tworzonej grafiki zastanówmy się, jak dużo tekstu musimy na niej umieścić. Aby tekst był czytelny, zdjęcie w tle powinno być spokojne, kontrastujące z tekstem. Jeżeli treść będzie trudna do odczytania. np. kolory tekstu będą się zlewały, nasz przekaz nie dotrze do odbiorcy.

Jeżeli tło nie jest jednolite, możemy użyć dodatkowego tła znajdującego się pod samym tekstem, żeby ten był czytelny. Zasłonimy w ten sposób część fotografii, pamiętajmy o tym.

Sklepik Papierniczy 2png

Jakość grafiki

Zapisując finalny efekt naszej pracy pamiętajmy o tym, aby zachować jak najlepszą jakość – zapisać taki plik z jak najmniejszą kompresją. Pamiętajmy o tym, że serwisy social media także kompresują publikowane na nich treści. Jeżeli zatem będą one już wcześniej zubożone o pewne dane, efekt finalny może nie być zadowalający.



a dopng