Czy warto inwestować w marketing w Internecie, jeśli działasz offline?

Baza klientów

Działania w Internecie pozwolą na odnalezienie nowych Klientów. Sukces Twojej firmy zależy od bazy Klientów, którą tworzysz w trakcie jej funkcjonowania. Jeśli obecnie prowadzisz biznes poza Internetem (np. sklep, siłownię, restaurację) i masz pewną grupę odbiorców, nie poprzestawaj na tym! Dzięki internetowemu marketingowi możesz zwiększyć ilość osób, które poznają Twoje usługi, czy produkty, tym samym zwiększyć sprzedaż, generując dodatkowy zysk.


Bazami Twoich Klientów w Internecie mogą być:

  • grupy mailingowe;

  • obserwatorzy Twoich stron w social mediach (Facebook, Twitter, Instagram);

  • subskrybenci kanału YouTube.


Co w zamian?

Przeznaczone na pozyskanie w Internecie nowych odbiorców środki można odzyskać z nawiązką. Poinformowanie grupy odbiorców, która znajduje się np. w gronie obserwatorów Twojej strony na Facebooku, o nowym produkcje, czy promocji jest znacznie prostsze, niż dotarcie do osób, których nie masz w swojej internetowej bazie. Dzięki temu Twoje działania mogą być znacznie szybsze, trafiać w gusta Klientów. Dodatkowo błyskawicznie otrzymujesz informacje zwrotne i opinie o Twoich produktach i usługach. Dzięki temu stale możesz dopracowywać swoją ofertę i sposób jej sprzedaży.

Uczestnictwo w internetowej społeczności opartej na danym miejscu lub firmie (np.. stali bywalcy restauracji, słuchacze kursu, kupujący w osiedlowym sklepiku) dodatkowo zwiększa przywiązanie do danej marki. Stale spływające pozytywne opinie innych Klientów wzmagają chęć ponownego skorzystania z usług, a regularne powiadomienia o nowościach nie pozwolą zapomnieć o odwiedzenia takiego miejsca.Untitled design 29png


Jaki interes mają moi Klienci w dołączeniu do mojej bazy?

Jeżeli wiele osób bez zawahania zostawiłoby adres e-mail dołączając do naszej listy mailingowej, bądź z własnej inicjatywy odszukało nasz profil w social media i zaobserwowało go, sprawa pozyskania grupy odbiorców w Internecie byłaby znacznie prostsza. Niestety rzeczywistość jest dość odległa od powyższego założenia.

Nie jest jednak tak źle, jak mogłoby się wydawać. Wiele osób skorzysta z możliwości dołączenia do naszej bazy odbiorców, jeżeli zostaną odpowiednio zachęceni, a my nie będziemy zbyt nachalni w swoich działaniach promocyjnych.


Jak stworzyć internetową bazę odbiorców naszego biznesu offline?

To proste. Po prostu musisz poprosić Klientów o podanie swojego adresu e-mail, bądź dołączenie do społeczności związanej z Twoją firmą. Nie zapomnij jednak, by dla Klienta wiązały się z tym pewnego rodzaju korzyści. Może to być informacja o cyklicznie organizowanych konkursach, pojawiających się w Internecie kodach rabatowych, możliwości bezpłatnego przetestowania nowego produktu.

Zachęcony w ten sposób odbiorca być może wzbogaci Twoją bazę, Ty w ten sposób uzyskasz możliwość prostego i szybkiego zachęcenia go do ponownego skorzystania z Twoich usług bądź do zakupu produktu.


Mam już pewną bazę odbiorców w Internecie – co dalej?

Nie nastawiaj się wyłącznie na sprzedaż i promocję swoich usług. W ten sposób zniechęcisz odbiorców takich reklam, którzy mogą opuścić Twoją bazę, a wizerunek Twojej firmy straci na tym.

Znacznie lepiej działającym rozwiązaniem jest skupienie się na dawaniu pewnej wartości Klientom. Darmowe usługi, atrakcyjne zniżki, ciekawe treści przekazywane przez social media, bądź wysyłane mailem – to jest to! Zachęceni takimi wiadomościami Klienci, którzy dodatkowo otrzymają coś za darmo bądź poznają tajniki Twojego biznesu będą wyczekiwać kolejnych wiadomości i nie przyjmą źle faktu, że pewna ich część będzie formą sprzedaży.

Nie daj o sobie zapomnieć – regularnie publikuj lub wysyłaj ciekawe i angażujące treści (mogą wywoływać uśmiech bądź mieć też walory edukacyjne), aby być w stałym kontakcie z Klientami.

Staraj się jednak nie robić tego zbyt często – takie działania mogą być odebrane jako nachalne, co skłoni do wypisania się z listy mailingowej lub opuszczenia strony w social media.

Dodatkowe korzyści

Obecność w social media, czy powiększanie bezy mailingowej sprawiają, że jesteś widoczny w sieci. Dzięki temu masz szansę znaleźć nowych Klientów, zaprezentować swoje usługi. Opinie na temat Twoich usług i produktów są bardziej widoczne i godne zaufania, jeśli publikuje je wiele osób. Produkty i usługi będą wybierane chętniej, jeśli pod promującymi je postami znajduje się wiele komentarzy i polubieni.

Kontaktując się przez Internet z Klientami swojej firmy masz możliwość przeprowadzenia ankiety dotyczącej swojej oferty, bezpłatnych propozycji rozszerzenia jej lub otrzymania informacji zwrotnych na temat obsługi, czy poszczególnych pracowników Twojej firmy. Często są to informacje, których Klient nie przekaże podczas osobistej wizyty lub specyfika działania Twojej firmy nie daje takiej możliwości.


Untitled design 30png